Recenzje

RECENZJA: Siostra Wirtuoza - Agnieszka Lis

wtorek, lutego 21, 2023 Eli 2 Comments


Cześć kochani! Dzisiaj przychodzę do Was z powieścią, którą docenią zarówno fani powieści Agnieszki Lis, ale także miłośnicy literatury pięknej. Pokrótce opowiem Wam o najnowszej powieści "Siostra wirtuoza", która ukazała się nakładem Skarpy Warszawskiej, jednego z moich osobiście ulubionych wydawnictw. Jeśli jesteście ciekawi, to zapraszam poniżej.

"Siostra Wirtuoza"

Autor: Agnieszka Lis
Tytuł: "Siostra Wirtuoza"
Wydawnictwo: Skarpa Warszawska


"Siostra Wirtuoza" to narracyjna opowieść Antoniny Wilkońskiej,
siostry znanego pianisty, kompozytora i męża stanu Ignacego Jana Padarewskiego, która przybliża nam historię jego życia ze swojej perspektywy. Autorka niejako wciela się w postać starszej siostry muzyka i w fascynujący, barwny i nietypowy jak na powieść opisującą wszak biografię znanego artysty przenosi nas do domu rodzinnego. Towarzyszy czytelnikowi w odkrywaniu poszczególnych etapów rozwoju kariery swego bardziej znanego brata, powoli ukazując fotografie z jego życia. Sama zaś z żalem za niespełnionymi marzeniami i nostalgią, pozostaje w cieniu. Nie narzuca się czytelnikowi szczegółami z własnego życia, zgodnie z duchem tamtych czasów, iż kobieta miała pozostać skromną i raczej być ozdobą męża lub krewnego, niźli świecić jaśniej od męskich przedstawicieli swej rodziny.

Autorka w doskonały i zgodny z prawdą historyczną sposób oddała sposób myślenia i traktowania kobiet w początkach XX wieku i jeszcze wcześniej. Nie rezygnuje jednak całkowicie z oddania prób walki kobiet, by wybić się spod mężowskich auspicji. Postaci Antoniny, której nie brakowało talentu, lecz odwagi by zamanifestować światu swój sprzeciw, nie można odmówić braku charakteru, bo autorka sprytnie i często zabawnie ubarwiła ją o bunt wewnętrzny, który niejako ma zainspirować czytelnika. Nie chcę zdradzać zbyt wiele szczegółów, gdyż właśnie smaczki historyczne są jednymi z ciekawszych, zwłaszcza opowiadanych z perspektywy świadka tych wydarzeń. Jest to niewątpliwie atut tej książki.

Powieść Agnieszki Lis nie jest typową biografią, a raczej swoistym pamiętnikiem, który czyta (bądź słucha) z zapartym tchem. Piękny, elegancki język, przyprawiony niekiedy stylizacjami i wyszukanym słownictwem sprawia, że ta powieść płynie przyjemnym strumieniem do ucha, wlewając się jak melodie samego kompozytora. Widać tu kunszt pisarski samej Pani Agnieszki, za który czytelnicy na pewno w duchu jej dziękują. Zaś posłużenie się narracją pierwszoosobową mocno przywiązuje czytelnika do postaci Antoniny, której emocje i nas dotykają, niejednokrotnie każąc nam jej współczuć. Pozbawiona matczynej opieki, wyszła bowiem za mąż bez miłości i nadziei na szczęście rodzinne, ustępując miejsca bratu, a mimo to kibicowała mu, wspierała i kochała. Samo to nadaje się, by o postaci Antoniny wreszcie zrobiło się głośno. Dzięki takiemu zabiegowi staje się nam bliższa, zaś wspaniałe losy jej brata niekiedy schodzą na dalszy plan. Owszem, miłośnicy dziejów znanego kompozytora otrzymują od autorki garść wiedzy i to on powinien grać pierwsze skrzypce w tej niesamowitej historii , ale mimo to wyczuwam w tej książce, że intencją pisarki było położenie nacisku właśnie na Antoninę. Pani Agnieszka po latach oddała Antoninie sprawiedliwość, na jaką zasługiwała. Być może dlatego w swej recenzji postawiłam na opisanie właśnie postaci Antoniny, pomijając gdzieś postać Ignacego.



Wypada mi jednak wspomnieć, iż fakty z życia artysty zostały przedstawione w taki sposób, iż niemal chłonie się je strona po stronie. I tu po raz kolejny nalezą się brawa dla autorki, iż przed napisaniem tej zgrabnej powieści wykonała niesamowitą pracę nad zgłębieniem dziejów Ignacego Jana Padarewskiego.

Najnowsza powieść Agnieszki Lis to pamiętnik-rzeka, w której narratorka, Antonina Wilkońska, tytułowa "siostra wirtuoza" płynie z nurtem opowieści o swoim wybitnym bracie. Zaprasza nas na koncert z jej życia, w którym z daleka, niczym widz obserwuje losy Ignacego Jana Padarewskiego i pozwala nam przyjrzeć się tej postaci z bliska, choć sama wciąż walczy z tym by wyjść w końcu na scenę i ukazać się publiczności. Dzięki autorce ma w końcu szansę zaprezentować się, a historia wreszcie odzyskała utraconą bohaterkę.

Moja ocena: 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥/10

Za możliwość poznania tej historii dziękujemy




Autor: Eli



Jesli spodobała ci się moja recenzja, polub ją na:

Facebooku: https://www.facebook.com/czytamytu/

Instagramie: https://www.instagram.com/czytamytu/

Lubimyczytać:


2 komentarze:

  1. Na pewno będę czytała tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nazywam się Lilian N. To bardzo radosny dzień w moim życiu dzięki pomocy, jakiej udzielił mi dr Saguru, pomagając mi odzyskać byłego męża za pomocą jego magii i zaklęcia miłosnego. byłam mężatką przez 6 lat i było to okropne, ponieważ mój mąż naprawdę mnie zdradzał i starał się o rozwód, ale kiedy natknęłam się na e-mail Dr.saguru w Internecie, w jaki sposób pomógł tak wielu ludziom odzyskać byłego i pomóż naprawić związek. i spraw, aby ludzie byli szczęśliwi w swoim związku. Wytłumaczyłam mu swoją sytuację, a potem zwróciłam się do niego o pomoc, ale ku mojemu zaskoczeniu powiedział mi, że pomoże mi w mojej sprawie i oto teraz świętuję, bo mój Mąż zmienił się totalnie na dobre. Zawsze chce być przy mnie i nie może nic zrobić bez mojej obecności. Naprawdę cieszę się z mojego małżeństwa, co za wspaniała uroczystość. będę nadal zeznawać w Internecie, ponieważ Dr.saguru jest naprawdę prawdziwym rzucającym zaklęcia. CZY POTRZEBUJESZ POMOCY, SKONTAKTUJ SIĘ TERAZ Z DOKTOREM SAGURU PRZEZ E-MAIL: drsagurusolutions@gmail.com On jest jedyną odpowiedzią na Twój problem i sprawi, że poczujesz się szczęśliwy w swoim związku.
    1 ZAKLĘCIE MIŁOŚCI
    2 WYGRAJ Z POWROTEM
    3 OWOCE ŁONA
    4 ZAKLĘCIE PROMOCYJNE
    5 ZAKLĘCIE OCHRONNE
    6 ZAKLĘCIE BIZNESOWE
    7 DOBRA PRACA
    8 CZAR LOTERII i SPRAWY SĄDOWEJ.

    OdpowiedzUsuń

Podziel się z nami swoją opinią :)